Kultura i usługi turystyczne

 Kultura i przemysł turystyczny są ze sobą precyzyjnie powiązane. Turystyka pośredniczy w odbiorze określonych treści kulturowych i jest jednocześnie ich popularyzatorem, jednakże kultura inspiruje i motywuje rozwój turystyki. Poza tym podróżowania, również jego konsekwencje odzwierciedlone na przeróżnych płaszczyznach społeczno-kulturowego funkcjonowania człowieka. Turystyka w tym ujęciu obejmuje w podobny sposób zjawiska psychologiczne oraz społeczne jak i ekonomiczne, przestrzenne i kulturowe.

turystyka - krajobraz

Dwustronne układy pomiędzy turystyką a kulturą portretują się w sposób klarowny i zgrabny. Usługa turystyczna jest przejawem danej kultury, fragmentem silnie z nią związanym, odzwierciedlającym wskazane zjawiska w niej zachodzące również przekazującym utrwalone w niej wartości. W tym przedstawieniu nadejść może wzajemna wymiana scharakteryzowanych schematów, zasad i wartości pomiędzy turystami a mieszkańcami, w konsekwencji początkujące przemiany zachowań i postaw zarówno w społeczności odwiedzanej jak i odwiedzającej i tym samym kształtując nieznany gatunek obustronnych relacji.